Een happy belly; het is meer dan alleen voeding

_____

Een goede darmgezondheid wordt niet alleen bepaald door voeding. Factoren die ook bijdragen aan een happy belly zijn: slaap, stress en beweging. Het totaalplaatje moet in balans zijn. Veel bewegen kan een slecht dieet niet compenseren en andersom kan ook een goed dieet en slechte levensstijl niet compenseren.

_____


WE WETEN HET, MAAR TOCH IS HET SOMS LASTIG

DE KRACHT VAN DE SCHONE SLAAPSTER

1) Zorg voor voldoende slaap
Te weinig slaap kan zorgen voor:

  • verergerde darmsymptomen
  • vatbaarder zijn voor ziekten / verminderde weerstand (70% van onze immuuncellen leeft in de darmen)

5 tips

  1. Zorg voor routine. Elke dag rond dezelfde tijd naar bed en rond dezelfde tijd opstaan. Ook routine zoals een warm bad, ontspanningsoefeningen, een boek lezen of medicatie voor het slapen kan helpen;
  2. Voor ‘s avonds: een slaapkamer waar het donker, stil en opgeruimd kan helpen tot rust te komen. Voor ‘s ochtends: Stel je gezicht ‘s ochtends bloot aan natuurlijk licht (door 5 minuten te wandelen bijvoorbeeld);
  3. Mijd apparaten voordat je naar bed gaat. Blauw licht onderdrukt de productie van melatonine, een belangrijk hormoon voor de slaap;
  4. Beperk cafeïne e.d. na 15.00 uur;
  5. Ga niet met een volle maag of honger naar bed.

_____

2) Zo min mogelijk stress
Je hersenen hebben een grote invloed op je darmen. Altijd maar bezig zijn, is niet waar ons lichaam op is gebouw. We kunnen overbelast raken en stress krijgen. Activiteit is belangrijk voor je gezondheid, maar rusten ook.


MEER IN JE LICHAAM, MINDER IN JE HOOFD


3 tips:

  1. Plan me-time / doe-even-niets-tijd. Vaak is onze agenda overvol met afspraken en to-do’s. Het kan heel fijn zijn ‘tijd-voor-niets’ / tijd voor jezelf vrij te houden;
  2. Luister naar je lichaam. Hoe voelt je lichaam? Wat is gemoedstoestand? Wat gebeurt er in je hoofd?;
  3. Yoga is goed voor lichaam én geest.

_____

3) Kom in beweging
As simple as that. Kom in beweging én blijf in beweging. Dat kan heel eenvoudig zijn. Denk aan natuurlijke beweging, zoals fietsen, dansen of tuinieren.

_____

BEWEGEN IS GOED VOOR JOU EN JE DARMEN

Bovenstaande tips zijn afkomstig / mede gebaseerd op het boek ‘Eetgeluk – Minder stress en meer energie met deze gids voor gezonde darmen en een blijer brein’ van Megan Rossi

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top